1. Předpis L1 (1.2.1.1b): "žák - pilot kluzáků: může být zařazen do praktického výcviku v kalendářním roce, v němž dosáhne věku 15 let - samostatné lety však může provádět až po dosažení věku 15 let". K tomu bych ještě dodal, že pro samostatný lety musíš mít průkaz radiofonisty, kterej ti ale nedaj dřív než v 16. Z toho vyplývá, že vlastně nemůžeš bejt pilot, dokud ti není 16, ale lítat můžeš ve většině případů už od 14.
2. Pak je důležitý osvědčení o zdravotní způsobilosti (medical) 2. třídy. Ten ti vystaví nějakej sportovní lékař. Myslim, že musí bejt pověřenej AeČR, ÚCL, nebo nějakou takovou institucí. Nějakýho určitě vygooglíš. Požadavky sou na 2. třídu takový, že pokud nejseš epileptik, nemáš anémii, problémy se srdcem, nebo něco podobnýho, tak nebudeš mít problém. Pokud de o oči, tak tam je něco takovýho, že bys měl aspoň na jedno oko vidět skoro dokonale. Druhý nemusí bejt tak dobrý - de jenom o zachování prostorovýho vnímání. Pokud máš brejle a nejsou to nějaký extra silný, tak ti akorát daj omezení, že musíš mít "brýle + náhradní".
3. Dost podstatnou částí výcviku (a vlastně i lítání) sou peníze. Počítej s tim, že k pilotkám pudeš s tim, že už máš proinvestováno přes 20.000,-. Na začátku každýho roku (nebo při nástupu do AK uprostřed sezóny) se platěj nějaký příspěvky a tak, což je investice kolem 3-4 tisíc. Pak postupně sypeš prachy na konto a prolítáváš je. Rozhodně ale doporučuju, aspoň ze začátku, lítat co nejintenzivnějc - ve výsledku tim ušetříš.
4. Když zjistíš, že splňuješ všechno tohle, přijdeš do aeroklubu dle vlastního výběru (třeba Chrudim) a tam někomu řekneš, že chceš začít lítat. Oni s tebou všechno vyříděj, pošlou tě k tomu doktorovi pro medical a zahájíš první část výcviku - teorii. Ta má 50 hodin a naučíš se základy z aerodynamiky, mechaniky letu, předpisů, meteorologie, navigace, stavby letadel, spojovací techniky, radiokorespondence a lidský výkonnosti. Na konci napíšeš test a tim pokračuješ do praktickýho výcviku dle osnovy
AK-PL 2006.
5. Běžná praxe je, že ke konci 1. nebo začátkem 2. roku se dostaneš na sóla. K pilotkám to trvá tak 2-3 sezóny. Všechno to záleží hlavně na aeroklubu a penězích.
Vim, že ses neptal na všechno tohle, ale stejně by ses brzo zeptal. Jo, a pokud de o výběr aeroklubu, tak bych asi určitě šel mimo Prahu. Je tam Ruzyně a kolem hromada vzdušnýho prostoru, kde nemůžeš skoro nic. Zkus zjistit, jestli třeba někdo ze známejch necestuje pravidelně mimo Prahu. Teď to bude vypadat, že tě tahám k nám, ale.. Pár lidí od nás jezdí v pátek večír autem z Prahy a v pondělí ráno do Prahy. Pokud seženeš něco takovýho, tak neváhej...
_________________
"Ovocný sad je pro přistání nevhodné místo. Teprve tehdy jsem ocenil velikost čtyřiadvacetiválce Napier Sabre..."
No. 313 Czechoslovak Fighter Squadron RAF
RY-W /
Red three

